اتصالات سیاه درزدار که نوع دیگری ازاتصالات فلزی می باشد  که با استفاده از ورق فلزی و فرآیند سخت کاری و جوشکاری ساخته می شود . برای به کار بردن اتصالات درزدار در سیستم لوله کشی باید به فشار و دما و جنس لوله توجه نمود . هزینه استفاده از اتصالات سیاه درزدار نسبت به اتصالات مانیسمان کمتر می باشد .  اتصالات سیاه درزدار جزی از اتصالات جوشی می باشد که تفاوت آن با اتصالات مانیسمان در مراحل ساخت و و پیاده سازی آن می باشد.اتصالات درزدار از سایز 2/1 اینچ تا 16 اینچ تولید و به بازار عرضه می شود. اتصالات سیاه درزدار موجود در بازار عبارتند از زانو 90 درجه درزدار ، سه راهی مساوی درزدار ، سه راهی تبدیلی درزدار ، تبدیل درزدار ،کپ درزدار ، بوشن درزدار ، سردنده درزدار می باشد.

اتصالات درزدار در صنایع آب و فاضلاب ، ساخت لوله ی گاز ، بخار و هوا کاربرد دارد . اتصالات سیاه درزدار در برابر ضربه و خوردگی مقاوم هستند و دارای لبه های V شکل می باشند که در انتهای لوله قرار می گیرد و فضای خالی بین آن با استفاده از آلیاژ جوشکاری پر و آببندی می شود و در نهایت لبه های آن پخ زده می شود  .

روش ساخت اتصالات سیاه درزدار

برای ساخت اتصالات جوشی درزدار، از دو روش استفاده می‌شود. در روش اول، با استفاده از ورق فولادی، هر طرف از اتصال، به طور جداگانه قالب گیری می‌شود. سپس دو قطعه ساخته شده روی هم قرار می‌گیرند و به وسیله جوش به هم متصل می‌شوند. در روش دوم، لوله درزدار سیاه را در دمای بالا به شکل دلخواه درمی‌آورند. سپس در همان حالت آن را سرد می‌کنند تا ثابت شود.

مشخصات فنی اتصالات جوشی درزدار

این نوع اتصالات بر خلاف  اتصالات فشار قوی ، برای متصل شدن به لوله و سایر قطعات، نیاز به جوشکاری دارند. اتصالات درزدار از سایز 1.2 اینچ تا 10 اینچ و در دو نوع سبک و سنگین موجود هستند. اتصالات سیاه درزدار، به طور معمول از جنس فولاد و استیل ساخته می‌شوند. هر چه کیفیت فولاد مورد استفاده در این قطعات بالاتر باشد، مقاومت آن‌ها در برابر سایش، ضربه و خوردگی بیشتر است و عمر مفید بیشتری خواهند داشت. یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش کیفیت این اتصالات، صافی و یکنواختی آن‌هاست. 

ویژگی های اتصالات سیاه درزدار

وجود جای جوش بر روی اتصالات درزدار سیاه، باعث می‌شود که برای استفاده در شرایطی با فشار و دمای بالا کاربردی نداشته باشند. در بیشتر مواقع، انتهای این اتصالات، به شکل حرف V طراحی می‌شود. این قطعات به وسیله جوش به لوله متصل می‌شوند؛ بنابراین محل اتصال به خوبی آب‌بندی می‌شود و استحکام مناسبی خواهد داشت. به دلیل وجود این ویژگی‌ها، از اتصالات درزدار، بیشتر برای سیستم‌های آبرسانی و گازرسانی استفاده می‌شود.

مزایای اتصالات جوشی درزدار

  • به طور خلاصه، می‌توان موارد زیر را به عنوان مزایای اتصالات سیاه درزدار بیان کرد:
  • به دلیل هزینه‌های کمتر تولید و ضخامت ورق فلزی استفاده شده، این اتصالات قیمت کمتری از انواع بدون درز دارند.
  • نصب این اتصالات ساده است و سرعت انجام پروژه را بالا می‌برد.
  • تعویض این قطعات، به راحتی قابل انجام است.
  •  در پروژه‌هایی با شرایط مساعد، کیفیت و طول عمر قابل قبولی دارند.