اتصالات فلزی در دو نوع کلی دنده‌ای و جوشی موجود هستند. اتصالات دنده ای سیاه، یکی از انواع این اتصالات هستند  که به صورت رزوه‌ای به خطوط لوله، شیرآلات و دیگر اتصالات، وصل می‌شوند. این قطعات از ورقه‌های فولادی درزدار و یا بدون درز تولید می‌شود. بیشترین کاربرد این اتصالات، در صنعت آب و فاضلاب است و می‌تواند با انجام گالوانیزاسیون، مقاومت و عمر مفید بیشتری پیدا کند. با این روش، می‌توان اتصالات سیاه را به روش سرد یا گرم، با فلز روی و ترکیبات دیگری همچون سیلیکون و فسفر پوشش داد. در ادامه به معرفی این نوع اتصالات دنده ای، مشخصات فنی، ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

اتصالات دنده ای سیاه چیست؟

اتصالات سیاه دنده ای، نوعی از اتصالات فولادی است که در خطوط لوله‌کشی استفاده می‌شود. این نوع از اتصالات، به صورت رزوه‌ای یا پیچی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قطعات حداکثر تا سلیز 6 اینچ کاربرد دارند و از آهن چکش‌خوار، آلیاژهای برنز و برنجی، فورج و کربن استیل ساخته می‌شوند. انواع مختلف اتصالات سیاه دنده ای، شامل زانو، سه راهی، تبدیل، چپقی، بوشن، مغزی، روپیچ تو پیچ، درپوش و مهره ماسوره هستند.

مشخصات فنی اتصالات دنده ای سیاه

برای انتخاب هر نوع محصول، برخی مشخصات فنی هستند که باید مد نظر قرار بگیرند. در مورد اتصالات سیاه دنده ای، این مشخصات شامل سایز، زاویه و آلیاژ مورد استفاده برای ساخت آن می‌شوند. سطح داخلی این اتصالات صاف است و برای سایزهای بزرگ لوله استفاده نمی‌شوند.

ویژگی های اتصالات دنده ای سیاه

به طور کلی اتصالات سیاه دنده ای، از جنس آهن چکش خوار، برنج یا برنز ریخته‌گری شده، آلیاژ فورج شده و کربن استیل، هستند. اگرچه برای افزایش استحکام این اتصالات، از پوشش گالوانیزه با درصدی فسفر و سیلیکون استفاده می‌شود. به دلیل سطح داخلی صاف در این قطعات، سیالات به راحتی و با فشار کم از میان آن‌ها عبور می‌کنند. ویژگی با اهمیت دیگر این اتصالات، مقاومت بالای آن است. با توجه به این ویژگی‌ها، از این اتصالات در صنایعی مانند آب و فاضلاب به طور گسترده استفاده می‌شود. به دلیل دنده ای بودن، این اتصالات برای انتقال گاز استفاده نمی‌شوند.

مزایای اتصالات دنده ای سیاه

از مزایای این قطعات می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • به دلیل سهولت در اتصال به شیوه رزوه‌ای، نیاز به تجربه و مهارت چندانی برای نصب این قطعات وجود ندارد.
  • سیالاتی که در فشار و درجه حرارت کم و در سیستم‌های بدون لرزش از این اتصالات عبور می‌کنند، نشتی نخواهند داشت.
  • سطح داخلی صیقلی این قطعات، باعث عبور آسان و بدون فشار سیالات می‌شود.
  • به دلیل عدم وجود مواد سمی در این اتصالات، استفاده از آن‌ها برای انتقال آب آشامیدنی نیز ممکن است.
  • در صورت خرابی، به راحتی می‌توان اتصالات دنده ای را تعویض کرد.