شیر‌های اطفای حریق

حال یکی از مهم‌ترین شیرآلاتی که در تاسیسات مورد استفاده قرار میگیرد مربوط به سیستم اطفای حریق می‌باشد و این شیرآلات به شیرآلات آتش نشانی معروف می‌باشند و وظیفه اطفای حریق را در مواقع آتش سوزی دارند که شامل انواع مختلفی می‌باشند که در ادامه به بررسی انواع مختلف این شیر‌های آتش نشانی خواهیم پرداخت.

انواع شیر‌های آتش نشانی

شیر‌های آتش نشانی دارای انواع مختلفی می‌باشند که با توجه به محل قرارگیری و یا با توجه اینکه چه کاری باید انجام دهد انتخاب می‌شوند :

1- شیر‌های آتش نشانی طبقات

برای اطفای حریق یکی از سیستم ‌هایی که مورد استفاده قرار میگیرد‌، سیستم اطفای حریق ‌تر (WET) می‌باشد که در این سیستم می‌بایست از شیر آتش نشانی پروانه ای استفاده نمود‌، وظیفه این شیر پروانه ای قطع و وصل جریان سیال می‌باشد که آب به سیستم انشعاب راه پیدا کند.
این شیر‌های آتش نشانی می‌بایست مجهز به استاندارد UL & FM باشند که این استاندارد مورد تایید سازمان آتش نشانی ایران می‌باشد.

2- شیر‌های آتش نشانی خارج از طبقات

این شیر‌های آتش نشانی برای خارج از طبقات و برای محوطه ‌ها مورد استفاده قرار میگیرد که در دو نوع می‌باشند. آلیاژ شیر‌های آتش نشانی این دسته چدنی می‌باشد که نوع چدن آن ‌ها به صورت داکتیل شده می‌باشد.

شیر‌های آتش نشانی این دسته دارای دو نوع می‌باشد که به نام ‌های شیر‌های آتش نشانی ایستاده و دفنی معروف می‌باشند که نوع ایستاده آن دارای ظاهری قرمز رنگ و نوع دفنی آن دارای ظاهر آبی رنگ می‌باشد.

شیر اتصال آتش نشانی

 

شیرهای اتصال جوخه آتش نشانی برای تامین اتصال آب شیلنگ های آتش نشانی مورد استفاده تیم آتش نشانی تولید می شوند. به طور کلی در نزدیکی کابینت های آتش نشانی و خروجی های آتش نشانی قرار می گیرد.

نوع اتصال: رشته ای (F X F)
ابعاد: 2 ½ اینچ – 1 ½ اینچ NPT
فشار کاری: 300psi
سطح: برنج کروم.

سوییچ جریان

در سیستم های لوله مرطوب، عموماً از سوئیچ های دزدگیر آب از نوع پدالی استفاده می شود تا به کاربران اطلاع دهند که جریان آب 4-10 گرم در دقیقه شروع شده است. سوئیچ جریان آب در سیستم های اطفاء حریق آبی و فوم استفاده می شود. 

شیر کاهش فشار

این شیر باعث افزایش عمر تجهیزات سیستم و صرفه جویی در مصرف آب در مخزن می شود که برای عملیات غیر ضروری استفاده می شود. این شیرها برای کاهش فشار بیش از حد بر روی سیستم استفاده می شوند.

شیر دروازه ای NRS

برای استفاده به عنوان دریچه های قطع و کنترل منطقه به منظور جایگزینی شیرهای پروانه ای سوئیچینگ نظارتی و شیرهای پایه افزایش دهنده OSY در سیستم های امنیتی آتش ساخته شده است.


هیدرانت آتش نشانی

ویژگی های فنی

· با استانداردهای TS EN 14384 تولید می شود
· بدنه: چدن GG-25
· دوک و مهره حرکتی با کیفیت MS-58.
· آب بندی با اورینگ کار می کند
· اورینگ با کیفیت shore-80

شیر اتصال آتش نشانی

برای استفاده در سیستم های اسپرینکلر و کابینت های آتش نشانی طراحی شده است.

نوع اتصال: رشته ای (F x F)
ابعاد: 4 اینچ × 2 ½ اینچ x 2 ½ اینچ NPT
فشار کاری: 300psi
سطح: برنجی

دریچه دروازه ای Wedge OS&Y

شیر دروازه ای OS&Y برای استفاده به عنوان دریچه های قطع و کنترل منطقه به منظور جایگزینی شیرهای پروانه ای سوئیچ نظارتی در سیستم های امنیتی آتش ساخته شده است.

آبپاش 

آبپاش نوع انباری برای کاربردهای خاص مانند سیستم های ذخیره سازی سطح بالا طراحی شده است. این نوع آبپاش ها با فشار کمتری به آب بیشتری می دهند. اگر کاربران تنظیمات فشار را درست انجام دهند …