شیرآلات فولادی

همان طور که می دانید، شیرآلات فولادی امروزه در صنعت لوله کشی یا همان پایپینگ، یکی از مهم ترین و اصلی ترین شیرآلات صنعتی به شمار می رود.

شیرآلات فولادی تجهیزات مکانیکی هستند که برای باز و بست ، تنظیم و کنترل جریان مایعات یا گازها در یک سیستم لوله کشی به کار می روند. امروزه بسیاری از شیرهای فولادی طراحی و تولید می شوند و به فروش‌ می روند که در تمامی صنایع از جمله صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به کار می روند.

شیرآلات فولادی ،یکی از مهم ترین انواع شیر آلات صنعتی و تجاری در تمام جهان است که استفاده بسیار زیادی در صنعت پایپینگ دارد .این نوع شیرآلات تجهیزات مکانیکی بسیار مقاوم و محکمی  هستند که برای باز و بست ، تنظیم و کنترل جریان مایعات یا گازها در یک سیستم لوله کشی به کار می رود.

این شیرهای فولادی در تمامی صنایع جهان از جمله صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به وفور به کار می روند.

این نوع شیرآلات از جمله پیشرفته ترین و مهم ترین شیر های قابل استفاده در صنایع امروزی به حساب می‌ آید.

شیر دروازه ای (Gate Valve )

 گیت ولو از یک دیسک دروازه ای شکل تشکیل شده است که توسط یک ساقه رزوه دار و چرخ دستی فعال می شود. چرخ دستی به صورت عمودی به سمت بالا و پایین حرکت می کند. در حالت بسته، دیسک مسیر جریان را قطع می کند.

اصول کار شیر دروازه ای

شیر دروازه ای از سه جزء اصلی تشکیل شده اند:

بدنه (body)

بونت (bonnet)

تریم (trim)

بدنه شیر دروازه ای با اتصالات فلنجی، پیچی یا جوشی به لوله کشی متصل می شود.

بونت، حاوی قطعات متحرک است که با پیچ و مهره به بدنه متصل می شود تا امکان تمیز کردن و نگهداری را فراهم کند.

تریم شامل ساقه، گیت، گوه یا دیسک و حلقه های سیت است.

شیر توپی  (Ball Valve )

شیر توپی  یک شیر با حرکت چرخشی است که از یک دیسک توپی شکل برای قطع و وصل کردن و تنظیم جریان استفاده می­کند. این دیسک توپی شکل در حقیقت جسمی کروی است که یک سوراخ در آن ایجاد شده است و در حالت باز بودن شیر جریان از این سوراخ عبور می­کند. این شیرها به طور گسترده در صنایع نفت و گاز و مصارف خانگی و سیستم­ های آب و فاضلاب کاربرد دارند.

زمانی که شیر می­خواهد در حالت باز قرار گیرد، توپی می­چرخد و در حالتی قرار می­گیرد که سوراخ درون توپی با مسیر ورودی شیر و خروجی جریان از شیر در یک خط قرار گیرد و سیال از آن عبور کند. همچنین زمانی که شیر می­خواهد بسته شود، توپی چرخیده و سوراخ آن در جهت عمود بر جریان سیال قرار می­گیرد و مسیر جریان قطع می­شود.

شیر یک طرفه 

اين شيرها معمولا دارای يك قطعه مسدود‎کننده صفحه ای هستند كه به لولايی خارج از صفحه نشیمن‏گاه متصل است و با حركت شبه آونگی خود مسير عبور سيال را باز يا مسدود می‎كند. درپوش و بدنه توسط پیچ و مهره به هم متصل شده اند. آب بندی به صورت فلز به غیر فلز انجام میگردد. برای استفاده از مواد غیر خورنده، مایعات، گاز و بخار در صنعت آب، فاضلاب، نیروگاه ها و صنایع کاربرد دارد.

شیر صافی

شیرهای صافی را می توان به عنوان یکی از اتصالات لوله تعریف کرد که به منظور تصفیه، فیلتر کردن یا جداسازی ماده جامد از مایع کاربرد دارند. شیرهای صافی جریان زباله های خطوط لوله مانند رسوب و زنگ زدگی را متوقف می نمایند و از تجهیزات و فرآیندها در برابر خرابی پیشگیری می کنند. بنابراین مهم ترین وظیفه آن مانند سایر انواع شیرآلات، تنها باز و بسته کردن جریان سیال نیست؛ بلکه جداسازی ناخالصی های معلق در سیالات می باشد. اجزای شیرهای صافی شامل توری، درپوش و بدنه است.

شیر پلاگ ولو یا شیر سماوری (Plug Valve) 

شیر Plug Valve در حقیقت نوعی شیر است که می‌تواند با داشتن حرکت چرخشی اقدام به باز و بسته کردن مسیر جریان سیالات در سیستم‌های لوله‌کشی شود. این شیر از ‌یک دیسک نیم مخروطی شکل که شبیه گلدان است برخوردار بوده که اصطلاحاً به آن پلاگ می‌گویند.

ساختار این دیسک به شکلی است که در داخل دیسک یک حفره قرار داشته و همانند شیر توپی (Ball Valve) عمل می‌کند به این معنی که زمانی که شیر باز است این حفره در مسیر حرکت جریان قرار گرفته و سیال را عبور می‌دهد و در زمان بسته شدن شیر، حفره عمود بر مسیر جریان قرار میگیرد و مانع از عبور آن خواهد شد. شیر پلاگ ولو با یک چرخش 90 درجه‌ای می‌تواند کاملاً در حالت بسته به حالت باز و برعکس تغییر کند.

شیرهای گلوب(Globe Valve)

شیر کروی یا گلوب ولو که به آن شیر بشقابی نیز گفته می شود، یکی از پرکاربرد ترین انواع شیرآلات صنعتی بوده که دارای استاندارد های BS 1868 ،BS 1873 و ASME B16.34 بوده و به واسطه نوع خاص طراحی، برای کنترل جریان و فشار سیال در سیستم ها و صنایع از آنها استفاده می شود. از مزیت های شیر بشقابی، متناسب بودن فشار سیال با تعداد دور دسته شیر می باشد.