اکچویتور برقی یا الکتریکی

به عنوان کم هزینه ترین در بین انواع اکچویتورها و بدون نیاز به وسایل جانبی، محسوب می شوند. این عملگرها با برق 24 ولت DC و یا 220 ولت AC به راحتی کار می کنند. از این رو می توان از آنها در بخش های دور از دسترس و در موقعیت هایی که فضای کافی برای اپراتور وجود ندارد و امثال این موارد استفاده کرد. از متداول ترین ولتاژهای مورد استفاده اکچویتور برقی یا الکتریکی تکفاز 12 ولت DC و 24 ولت DC و 208 ولت AC و 115 ولت AC وبرای اکچویتور سه فاز، ولتاژ های 230 ولت AC و 460 ولت AC می باشد.

اکچویتورهای الکتریکی یا برقی حرکت های رفت و برگشت را در مقدار کورس های خاصی انجام می دهند که به طور کلی شامل کورس های تعریف شده و استاندارد خطی 100، 150، 200، 250، 300، 350 و 400 میلیمتر می باشند. اکچویتور برقی تنها عملگرهایی هستند که می توان به صورت ترکیبی با عملگرهای پنوماتیکی و هیدرولیکی مورد استفاده قرار داد.

اکچویتور چیست؟

در صنایع مختلف برای استفاده بهینه از شیرآلات در سیستم ها و پایپینگ از اجزا و تجهیزات گوناگونی که هر کدام در راستای بهتر شدن روند کنترل فشار و دمای وارد شده به سیستم نقش مهمی را ایفا می کنند، استفاده می شود. اکچویتورها از جمله همین تجهیزات مهم در راستای بهتر کنترل کردن سیستم ها هستند.

اکچویتورها را در صنعت با نام عملگر نیز می شناسند که این عملگر ها غالبا به صورت پنوماتیکی یا بادی، الکتریکی یا برقی و مکانیکی یا دستی تولید می شوند و با نصب شدن آنها بر روی شیرآلات، به باز یا بسته شدن کامل و یا درصدی از آن نظارت دارند. اکچویتورها این عمل را از طریق تبدیل کردن نیرویی روتاری (دورانی) به نیروی خطی (رفت و برگشتی) و بالعکس انجام می دهند. بطور کلی اکچویتورها برای انجام فعالیت های خود، به یک منبع انرژی همیشگی نیاز دارند. مانند منبع انرژی هوای فشرده که مورد نیاز همیشگی اکچویتورهای پنوماتیکی است.