محرک های پنوماتیکی مکانیسم هایی هستند که قطعات متحرک را با استفاده از هوا یا گاز فشرده کنترل می کنند. این عملگرها عموماً برای باز یا بستن شیرها یا گیت ها استفاده می شوند. آنها به طور گسترده در سیستم های اتوماسیون صنعتی، ماشین آلات کارخانه، نیروگاه ها، تصفیه خانه های آب، کارخانه های پتروشیمی و بخش خودرو استفاده می شوند. محرک های پنوماتیکی حرکت سریع و قابل اعتمادی را ارائه می دهند و نقش مهمی در فرآیندهای اتوماسیون دارند. از آنجایی که آنها با کنترل هوا یا گاز فشرده کار می کنند، محرک های پنوماتیک راه حلی کم هزینه، قابل اعتماد و بادوام هستند.

 

مزایا

  • قابل نصب بر روی شیر های با سایز های مختلف
  • حرکت آزادانه پیستون ها
  • هزینه تعمیر و نگهداری کم به دلیل داشتن ساختار ساده
  • هزینه کم برای تامین هوای مورد نیاز
  • ایمنی بالا
  • قیمت مناسب
  • بهبود عملکرد به علت افزایش فشار هوای ناشی از گرما

 

عملگر های پنوماتیک سینگل اکتینگ

این نوع عملگر ها معمولا به عنوان “عملگر های فنر برگشت” Spring-Ring شناخته می شوند و از فشار هوا برای باز کردن ولو ها استفاده می کنند. محرک عمل برگشت با حذف فشار هوا و همچنین استفاده از فنر مکانیکی را ایجاد کرده و زمانی که فشار هوا حذف می شود، نیرو با فنر بسته می شود.

قابل ذکر است که عملگر تک عملکردی می تواند به صورت پیکربندی معکوس فرایند ذکر شده را داشته باشد. به این صورت که فشار هوا اقدام به بستن ولو نموده و با حذف این فشار نیروی حاصل از آن ولو را باز و بسته می نماید. در این حالت وضعیت محرک نرمال اپن Normally Open خواهد بود. در حالتی که ولو با نیروی فنر بسته شود در این حالت نرمال کلوز Normally Close است.

 

طراحی مطمئن و ایمن عملگر تک عملکردی از دلایلی است که معمولا توسط مشتریان انتخاب می شوند.

دلیل ایمن بودن آنها به این خاطر است که در صورت نبود برق یا فشار هوا، ولو به صورت اتوماتیک به حالت عادی و نرمال تغییر وضعیت می دهد. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که حالت باز یا بسته بودن ولو با توجه به نیازهای فرایندی انتخاب می شود. به همین ترتیب، در فرایند هایی که باز یا بسته ماندن شیر هنگام از دست رفتن برق یا فشار هوا میتواند عواقب جدی داشته باشد، انتخاب این اکچویتور ها می تواند مفید واقع شود.

عملگر تک عملکردی کاربرد های سیکل کم تا متوسط رایج است و در موقعیت هایی که قرارگیری ولو در موقعیت هایی که باز و بسته بودن آن می تواند خطر جدی داشته باشد یا به تجهیزات دیگر آسیب وارد کند، بهترین انتخاب است.