رده در لوله های مانیسمان به چه معناست؟

رده‌ در واقع اصطلاحی است که در مورد ضخامت لوله ها استفاده می شود و در واقع همان مقداری است که باSCH  به همراه یک عدد نشان داده می ‌شود. رده لوله نخستین بار در سازمان استانداردANSI  ارائه شد .

به طور کلی می توان گفت که رده لوله، برای اعلام ضخامت لوله است ولی مهم ترین نکته درباره رده لوله مانیسمان، این است که یک رده در سایزهای مختلف، فرق دارد مثلاً برای یک لوله مانیسمان رده ۴۰، ضخامت به سایز قطر خارجی لوله وابستگی دارد و متغیر است. در تمامی لوله های مانیسمان برای ساخت رده بالاتر لوله، نیاز به ضخامت بیشتری است که با قطر داخلی لوله رابطه عکس دارد.

به زبان ساده تر می توان گفت که افزایش ضخامت لوله باعث کاهش قطر داخلی اش می شود ولی قطر خارجی تغییری نمی کند. به طور مثال قطر خارجی لوله ای ۱ اینچی در تمام رده‌ ها مثل لوله مانیسمان رده 4۰ ،8۰ یا 20 یکسان است اما مثلاً اگر ضخامت یک لوله مانیسمان رده ۴۰ سایز ۳/۴ اینچ، ۲.۸۹ میلی متر باشد، ضخامت لوله مانیسمان رده ۴۰  سایز ۱ اینچ، ۳.۳۸ میلی متر خواهد بود.

از مهمترین فاکتورهای مؤثر بر قیمت لوله مانیسمان :

  • روش تولید
  • سایز و ضخامت لوله
  • برند تولید کننده
  • نوسانات قیمت ارز و قیمت جهانی فلزات
  • میزان عرضه و تقاضا
  • هزینه های مربوط به حمل و ارسال

معرفی لوله بدون درز رده ۴۰

لوله مانیسمان رده ۴۰، یکی از رده های پرکاربرد لوله مانیسمان است. این رده لوله مانند سایر رده ها از جنس فولاد کربنی ساخته می شود. عدد ۴۰ نیز نشان دهنده استحکام کششی لوله، فشار لوله و درجه ضخامت دیواره لوله است.

به طور کلی، لوله ها به دو صورت بدون درز و درزدار تولید می شوند. لوله های بدون درز در کشور به لوله مانیسمان معروف هستند. لوله های مانیسمان یا بدون درز، علاوه بر مشخصات ابعادی طول، ضخامت و قطر، دارای پارامتر رده نیز هستند.